Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Πάμε παρακάτω...

I Κοντά στο 30% η εκτίμηση της αύξησης στις "μεγάλες" εθνικότητες που θα επισκεφθούν την Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι.
Αγγλοι, Αυστριακοί, Γερμανοί, Ρώσοι.... όλα τα στοιχεία των μέχρι τώρα κρατήσεων τους (on the books) μας χαμογελάνε.
"Αισιόδοξα" λοιπόν τα μηνύματα απο τον Τουρισμό, όπως επαναλαμβάνουν και τα δελτία ειδήσεων το ένα μετά το άλλο. Μέσα στην γενική "μαυρίλα" της κρίσης, το μεταδίδουμε κι εμείς όπου μπορούμε... Συνηθισμένο το μυαλό του ανθρώπου να κάνει πρώτα θετικές σκέψεις :
"Θά ανοίξουν δουλιές, θα αναγκαστούν οι ξενοδόχοι όταν δούν ότι δεν βγαίνει, να πάρουν ανθρώπους..."
Γιατί παρατηρείται αυτή η αύξηση (ξεκινώντας απο πέρυσι) στον αριθμό των επισκεπτών ;
Πρός τα πού άραγε κατευθύνεται; Αφορά όλη την τουριστική αγορά ή ένα κομμάτι μόνο ;
Είναι γεγονός ότι οι τιμές, κυρίως στην αγορά του εισαγόμενου τουρισμού εδώ και λίγα χρόνια έχουν παραμείνει σταθερές ή φθίνουσες και είδικά φέτος κάτω από την πίεση των μεγάλων Tour Operators, συμπιέστηκαν ακόμα πιο κάτω ! Η τιμή ανά δωμάτιο για τα allotments μετριέται πιά (σε ευρώ) στα δάχτυλα του ενός χεριού, ειδικά στις πολύ μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.
Ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών κατευθύνεται πρός τις all inclusive εκμεταλλεύσεις, μήν ξοδεύοντας τίποτα παραπάνω απο τα απαραίτητα. Οι τοπικές κοινωνίες και αγορές μέσα στις οποίες δραστηριοποιούνται τα all inclusive, απολαμβάνουν μόνο ένα ελάχιστο όφελος αφού "όλα είναι πληρωμένα".
Ενας άλλος αρκετά μεγάλος αριθμός θα κατευθυνθεί πρός μεσαίες και μεγάλες μονάδες χαμηλού κόστους, για να γίνει αντικείμενο του νέου μεγάλου πειράματος που επιτελείται αυτή την στιγμή στον Ελληνικό Τουρισμό. Πώς δηλαδή με το ελάχιστο προσωπικό κατά κανόνα κακοπληρωμένο και ενίοτε όχι στην ώρα του και με φθηνές πρώτες ύλες, θα καταφέρουμε να ικανοποιήσουμε τους πελάτες μας, τόσο ώστε εκτός απο τον ήλιο και την θάλασσα να αγαπήσουν και το επίπεδο των υπηρεσιών μας και να γίνουν οι ίδιοι πρεσβευτές του Τουρισμού μας στην πατρίδα τους προσελκύοντας νέους επισκέπτες.
Το "πείραμα" είναι δύσκολο και επικίνδυνο. Την στιγμή που είναι επιτακτική η ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε το προϊόν μας, να το επανεντάξουμε σε ένα άλλο μοντέλο, με κύριους άξονες τον πολιτισμό μας και την "ολοκληρωμένη διαφορετικότητά μας", την ίδια στιγμή κάνουμε ότι περνάει απο το χέρι μας για να το ευτελίσουμε, να το απλοποιήσουμε και να το ισοπεδώσουμε.
Πώς γίνεται άραγε οι "κολοσσοί" της παγκόσμιας τουριστικής σκηνής που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας σε αγαστή συνεργασία με την πολιτική εξουσία, να ανάγουν σαν κύριο το χαμήλωμα του εργατικού κόστους, με μειώσεις μισθών που φτάνουν το 15%, με περικοπές επιδομάτων και κοινωνικών παροχών και την ίδια στιγμή να μιλάνε για αύξηση της παραγωγικότητας ; Παραγωγικότητας που περιλαμβάνει βέβαια μόνο αριθμητικά μεγέθη που πολλαπλασιάζουν τα κέρδη τους και κανένα ποιοτικό στοιχείο που θα εξασφαλίζει την συνέχεια του κλάδου, άν μη τι άλλο στα επίπεδα της αξιοπρέπειας (όχι πως αυτό είναι το ζητούμενο δηλαδή).
Μόνο στα πλαίσια, μιάς άλλης κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ανάπτυξης θα μπορέσει ο Τουρισμός να πρωταγωνιστήσει.
Ρόλος σε αρμονία με τις άλλες μορφές της Οικονομίας, ενταγμένος στο συνολικό μοντέλο ανάπτυξης, που ονειρευόμαστε.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου